طراح و مجری پروژه های فرهنگی ،آموزشی و تبلیغاتی
غرفه سازی | پیشگامان آرین آویژه

آرین آویژه در دپارتمان نمایشگاهی خود، مروری بر نمایشگاه، اهداف و اهمیت آن دارد:

 

در اینجا مختصر تعریفی از نمایشگاه و غرفه سازی (Fair, Exhibition) ارائه خواهیم داد:

محل نمایش دادن و جلوه دادن است؛ نمایش محصولات، خدمات و …

و البته در کشورهای پیشرفته نمایشگاه بیشتر برای رونق مبادلات و تسهیل ارتباطات تجاری بکار برده است.

علاوه بر اینها اصلاح، تقویت و بهبود سیستم توزیع نیز جزو مزیت های نمایشگاه می باشد چرا که برخی برپایی نمایشگاه را صرفاً جهت دسترسی مستقیم به مصرف کننده نهایی می دانند. نمایشگاه ها، نمایشی سازمان یافته از آثار هنری، علمی یا صنعتی هستند که علاقه مردم را بر می انگیزانند، تولیدات را افزایش و تجارت را گسترش می دهند یا پیشرفت یا انجام متنوعی از فعالیت های مولد را نشان می دهند.

از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بهتر از منابع ملی

  • پیشرفت فنی

  • کاهش بیکاری

  • گسترش بازار به آن سوی مرزها

  • افزایش درآمد های ارزی

  • نمایش محصولات و پیشرفت های جدید

  • توسعه بازار

  • اخذ نمایندگی و سفارش و فروش کالا

  • آزمون ایده های جدید

 

عوامل موثر بر موفقیت نمایشگاه ها و غرفه سازی

عوامل متعددی بر موفقیت نمایشگاه ها موثر است. هر نمایشگاه دو بخش مرتبط و مهم دارد که باید با تعامل و همکاری یکدیگر موجب موفق شدن نمایشگاه شوند. این عوامل از دو جنبه برگزار کنندگان و مشارکت کنندگان (غرفه داران) قابل بررسی است. در این مرحله است که می توانید تاثیر غرفه سازی نمایشگاهی را در جذب مخاطب و نمایش کالا ببینید.

 

غرفه نمایشگاهی

غرفه نمایشگاهی باید با متناسب با نوع و هدف شرکت باشد و نوع فعالیت شرکت را به بهترین شکل ممکن به نمایش در آورد. آشنایی طراحان با ماهیت شرکت، بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

طراح غرفه

برای طراحی باید متریال ساخت غرفه را بشناسد؛ همچنین داشتن ایده خلاقانه، محور طراحی غرفه سازی نمایشگاهی می‌باشد؛ به این دلیل که این طراحی، باید مخاطب را در غرفه نگه دارد و پاسخگوی افکار و نیاز مخاطب باشد. یکی دیگر از مهم ترین مسائل در طراحی غرفه نمایشگاهی توجه به نور، رنگ، فرم، صدا و بو است؛ به عنوان مثال فرم یک غرفه باید با کالای ارائه شده ارتباط داشته باشد و یا رنگ ‌های مورد استفاده در غرفه با هم هماهنگ باشند، همه این عوامل نقش بسیار زیادی در جذب مخاطب دارند.

 

ساخت غرفه

در ساخت غرفه باید قواعدی را رعایت کنید تا بازدیدکننده را به غرفه جذب کند؛ به طور مثال در طراحی غرفه باید شرایط لازم برای حضور بازدید کننده ایجاد شود و با مشخص کردن حریم‌ هایی در غرفه بتوانید با مراجعه کنندگان مذاکرات مناسب داشته باشید.

در ساخت غرفه موقعیت قرارگیری آن و ابعاد غرفه باید متناسب با محصولات و نیز دکوراسیون و بازدیدکنندگان احتمالی از غرفه باشد.