طراح و مجری پروژه های فرهنگی ،آموزشی و تبلیغاتی

سمپلینگ روشی از تبلیغات جهت معرفی و شناخت دقیق محصولی جدید یا قدیمی از یک برند می باشد که مصرف کننده را به انتخاب سریع و بدون شک آن برند سوق می دهد.

 

 

تبلیغات به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای آمیخته بازاریابی می تواند نقش بسیار مهمی را در سیاست ها و استراتژی های بازاریابی شرکت ازقبیل ارتباط با مشتریان،‌ معرفی محصولات جدید،‌ اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مصرف کنندگان نسبت به شرکت و نام و نشان تجاری آن ایفا می کند.
این مطلب به تشریح سمپلینگ به عنوان یکی از ابزارهای اثربخش تبلیغات در بازاریابی مورد بررسی و تحلیل قرارخواهد داد و سپس به ارائه گام های پیاده سازی واجرای سمپلینگ و مزایای این ابزار تبلیغاتی می پردازد.
اشباع بازارها، تشدید رقابت، تغییر در سلیقه ها و نیازهای مشتریان،‌ شرکت های ایرانی را با چالش های متعددی درفعالیت های بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است. در این شرکت هایی که بتوانند از ابزار و امکانات دردسترس خود همانند طراحی و توسعه کالاهای جدید، ‌تجدید ساختار کانال توزیع، ارائه محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات مؤثر به درستی استفاده کنند می توانند براین چالش ها فائق آمده و بقای مداوم خود را تضمین کنند. تبلیغات یکی از عناصر اصلی استراتژی بازاریابی یک شرکت محسوب می شود و فعالیت های مرتبط با ترفیع نقش کلیدی در برقراری ارتباط بین بازار هدف واستراتژی اتخاذ شده ایفاد می کنند .
به همین دلیل،‌ برنامه های تبلیغاتی سازمان باید به گونه ای طراحی شوند که استراتژی رقابتی کلی سازمان را مورد حمایت قرار دهند. ترفیع واژه ای است که درطول زمان معانی گوناگونی به خود گرفته است، ریشه این کلمه درزبان لاتین به معنای حرکت به سمت جلو بوده، اما کاتلر پدر علم بازاریابی ترفیع را بدین گونه تعریف کرده است: ترفیع ترکیب معینی از تبلیغات غیرشخصی،‌ تبلیغات پیشبرد فروش، روابط عمومی و فروشندگی شخصی است و این ترکیبی است که شرکت برای نیل به اهداف بازاریابی خود ازآن استفاده می کند.

تبلیغات جنبه وظیفه ارتباط در بازاریابی را به عهده دارد،‌ حال آنکه ارتباط چیزی، بیش از ارائه اطلاعات است. ارتباط زمانی محسوب می شود که افراد، پیام ارسالی را به خوبی درک کنند و پاسخی مناسب ابراز دارند.
بدنه اصلی و بزرگتر بحث، بازاریابی است که چهار مقوله اصلی کالا یا خدمات، روش های قیمت گذاری و روش های تبلیغات و اطلاع رسانی را مورد بررسی قرارمی دهد و هدف از آن تولید کالا یا عرضه خدمتی است که قیمت و کیفیت و مشخصات آن مناسب و مورد قبول مشتریان احتمالی بوده و نیازهای آشکار و پنهان آنان را برآورده ساخته و برای بنگاه اقتصادی نیز رضایت مشتری، شهرت، سود و فروش بیشتر را به ارمغان آورد.
بنابراین اگر درریشه یابی مشکل یا مسئله یک بنگاه اقتصادی،‌ مشخص شود که علل نابسامانی ها و اشکالات موجود درسیستم، فقط در نحوه قیمت گذاری یا توزیع یا کیفیت نازل و نامطلوب کالاست، فعالیت تبلیغاتی نه تنها حلال مشکل نخواهد بود بلکه باعث افزایش هزینه ها و گم کردن کلیه مشکلات نیز خواهد شد. اما درصورتی که نارسایی ها و اشکالات دخیل در وضعیت، ریشه در چگونگی وکم و کیف فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و روابط عمومی داشته باشد، برنامه ریزی های تبلیغاتی می تواند مشکل گشا باشد.

سمپلینگ

تبلیغات کارآمد و علمی مهم ترین فاکتور موفقیت هر بنگاه اقتصادی درمقابله با رقباست. تبلیغات با استفاده از روش ارتباط مستقیم که امروز به شکلی بسیار وسیع و مداوم توسط شرکت ها و تولید کننده های جهانی مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان راه حلی کوتاه، مستقیم و بسیار تأثیرگذار شناخته شده است. این فرآیندها را عموماٌ با نام کلی سمپلینگ می شناسند.

واژه سمپلینگ که در لغت به معنای نمونه گیری و یا مزه کردن است؛ در بازاریابی، ارائه نمونه محصول است و یکی از تکنیک های جدید تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی برای ترویج استفاده عموم مردم از محصول مورد نظر و افزایش محبوبیت یک نام و نشان تجاری، درجهت بهره برداری طولانی مدت درآینده ای پیش بینی شده، همراه است و به عبارتی ساده تر زمانی که محصول جدید و نا آشنایی به بازارعرضه می شود و یا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونه های کوچکتر از این محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول، آن ها برای خرید تشویق کرده ایم.
کاتلر این ابزار بازاریابی را بدین گونه تعریف کرده است: نمونه کالا نمونه های از کالا هستند که درحد مصرف آزمایشی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.
سمپلینگ در دهه گذشته یکی ازکارآمد ترین رسانه های تبلیغاتی درکشورهای صنعتی بوده و به عنوان رسانه تبلیغاتی پویا و زنده عامل ایجاد حلقه های ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده می باشد. در این طرح با سازماندهی تیم سمپلینگ متشکل از نیروهای جوان، فعال، پرانرژی و آموزش دیده از یک سو و شناخت بازار مصرف و مشتری بالقوه محصول از سوی دیگر با ارائه اطلاعات مفید و مشخصات محصول و توزیع نمونه رایگان محصول اقدام به ایجاد حلقه های ارتباطی مورد نظر می نماید.