پارک آموزش ترافیک

به پارک آموزش ترافیک مجازی خوش آمدید.

پارک آموزش ترافیکی مجازی که توسط موسسه آرین آویژه طراحی و آماده سازی شده است؛ محیطی آموزشی با هدف ارتقاء آگاهی و بهبود مهارت های ترافیکی کودکان و خانواده ها و عمل به قوانین و رفتارهای ایمن در عبور و مرور شهری می باشد. در این محیط، سرفصل های آموزشی مختلف در رابطه با ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته شده است. محتوای آموزشی و گرافیک ها توسط موسسه فرهنگی هنری آرین آویژه تولید، طراحی و ارائه شده است و حقوق مادی و معنوی آن، متعلق به این موسسه می باشد. شما می توانید از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۸۹۹۴۲۷۴ نقطه نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را در رابطه با آموزش های ترافیکی با آرین آویژه در میان بگذارید. با سپاس. بائی تبار مسئول آموزش آرین آویژه

در میان حوادث و آسیب ­های گوناگونی که زندگی انسان­ ها را تهدید می­ کند، حوادث رانندگی از شایع­ترین حوادث بوده که سالانه جان بسیاری از مردم جهان را به خطر می­ اندازد. دامنه اهمیت سوانح ترافیکی تا حدی است که WHOعنوان “Safe Roads” را برای روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۴ توصیه کرده و در ۲۱ هدف خود به مساله کاهش سوانح و حوادث تا سال ۲۰۲۰ اشاره می ­کند.

بررسی­ های اخیر در آسیا نشان داد، حوادث ترافیکی یکی از پنج علت اصلی آسیب کودکان است.کودکان در پی تصادفات جاده­ای دچار برخی از اختلالات روانی نظیر ترس، استرس و مشکلات رفتاری می­ شوند. همچنین حوادث ترافیکی کودکان، هزینه ­های مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر اقتصاد ملی کشورها و قربانیان حادثه تحمیل می ­کند که شامل: هزینه­های معلولیت دائمی، محرومیت از فرصت­ های آموزشی، مراقبت ­های بهداشتی، تعمیر وسیله نقلیه و هزینه غیبت از کار است. به این هزینه ­ها باید هزینه­ های اقتصادی طولانی­مدت مرگ زودهنگام، توان­بخشی، از دست رفتن سال­ های زندگی توام با سلامتی کودکان و ناتوانی برای کار را نیز افزود.

کودکان به دلیل ویژگی­ های جسمانی، روانی، رفتاری، الگوی مواجهه یافتگی، الگوهای بازی و زندگی در محیطی که بزرگترها برای خود ساخته ­اند، از گروه­ های آسیب­ پذیر در ترافیک به شمار می­ آیند. به طور کلی سه نوع راهبرد برای پیشگیری از حوادث کودکان شامل محیطی، والدینی و آموزشی وجود دارد.

در رابطه با راهبرد آموزشی، تمهیدات بسیاری اندیشیده شده است که از آن میان می­توان به بوستان­ های آموزش ترافیک اشاره کرد؛ بوستان­ هایی که با ماهیت و اهداف آموزشی شکل گرفتند و میزبان حضور کودکان و خانواده­ ها هستند.

همچنین مربیان در مهدهای کودک، پیش­ دبستانی ­ها و معلمان در مدارس می­ توانند با در اختیار داشتن محتوای مناسب و به کارگیری شیوه ­های مناسب، نکات ایمنی و مهم در عبور و مرور را به کودکان آموزش دهند.

تعریف عابرپیاده

درماده ۱۳ آیین ­نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۱۳۴۷ پیاده بدینگونه تعریف شده: پیاده شخصی است که بدون استفاده از هر نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری حرکت می­کند. آغاز و پایان تمام سفرها به صورت پیاده انجام می­ گیرد. به  عنوان مثال برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس یا اتومبیل پارک شده، یک سفرپیاده است.

تکالیف عابران پیاده در قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی

ماده ۲۱۵ آئین نامه راهنمایی وظایف نه ­گانه­ ای را برای عابرین پیاده برشمرده که عبارتند از:

  • درمحل ‌هایی که پیاده ­رو وجود دارد از سطح سواره ­رو استفاده نکنند.
  • در محل‌هایی که پیاده ­رو وجود ندارد یا در صورت وجود، به دلایلی غیر قابل تردد باشد باید از منتهی‌الیه سمت چپ سواره ­رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه، عبور نمایند. (به این ترتیب می­توان خودروهایی که از روبرو می ­آیند ببینند.)
  • برای گذشتن از عرض راه‌، تنها از گذرگاه‌های پیاده‌، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز عبور نمایند.
  • از دویدن‌، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره­رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل نقلیه‌ باشند.
  • از حصار آزادراه‌ها نگذرند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابلای درختان و گل­بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
  • در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز عابر، حرکت نمایند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود، عبور نکنند.
  • از موانع و خط­ کشی خطوط ویژه‌، سواره ­رو خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنند.
  • در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی‌، از خارج از گذرگاه‌های تعیین شده عبور نکنند.
  • درسواره­ رو خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه‌، توقف نکنند.

سایر نکات ایمنی برای عابر پیاده را می توانید از طریق کتاب موسسه آرین آویژه دریافت نمایید. (حرکت در پیاده رو، از پیاده رو به خیابان، عبور از گذرگاه های ایمن، دیده شدن، مسیر بساوایی و …)

اگر در دانلود فایل PDF کتاب با مشکل مواجه شدید، به شماره ۰۹۱۲۸۹۹۴۲۷۴ پیامک ارسال کرده تا فایل برایتان ایمیل گردد.

دوچرخه

دوچرخه وسیله نقلیه ­ای ارزان و مناسب برای سفرهای کوتاه شهری است. استفاده از دوچرخه باعث صرفه ­جویی در مصرف سوخت می­ شود. به هنگام حرکت یا پارک فضای کمی را اشغال می­ کند. قیمت آن ارزان است، هزینه نگه­داری آن بسیار کم بوده و بالاخره علاوه بر استفاده به عنوان یک وسیله نقلیه بدون آلودگی، به منزله یک ورزش پر تحرک به شمار می­ رود.

مقررات ویژه دوچرخه ­سواران در آیین نامه راهنمایی و رانندگی

در آیین نامه و قوانین راهنمایی و رانندگی، بسیاری از قوانین دوچرخه با موتورسیکلت­ ها یکسان است. به همین دلیل در متن زیر، کلمه موتورسیکلت را هم خواهید دید.

ماده ۷۷- دوچرخه باید دارای تجهیزات زیر باشد:

  • یک چراغ سفید درجلوکه تا مسافت ۱۵ متری جلوی آن را به قدرکافی روشن سازد.
  • یک چراغ با نور قرمزدر عقب که از فاصله ۱۵۰ متری دیده شود.
  • یک چراغ قرمز شب­ نما در عقب که نور وسایل نقلیه پشت سر را از فاصله ۲۰ متری منعکس نماید.
  • یک زنگ یا بوق که صدای آن از فاصله ۳۰ متری شنیده شود. نصب و استعمال زنگ­های صوتی یا آژیر یا بوق خطر برای دوچرخه ­ها ممنوع است.
  • ترمزی که به محض گرفتن آن، دوچرخه متوقف گردد.

سایر نکات ایمنی برای دوچرخه سواری را می توانید از طریق کتاب موسسه آرین آویژه دریافت نمایید. (علامت های تغییر جهت، مسیر ویژه، وسایل ایمنی، دوچرخه سواری ایمن در معابر شهری و …)

اگر در دانلود فایل PDF کتاب با مشکل مواجه شدید، به شماره ۰۹۱۲۸۹۹۴۲۷۴ پیامک ارسال کرده تا فایل برایتان ایمیل گردد.

تعریف حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی، تمامی سیستم ­های حمل و نقلی را در برمی­ گیرد که دارای مشخصه­ های زیر باشند:

  • مسافران در ماشین مالکیتی خود شان سفر نکنند.

سفر به صورت جمعی انجام شود نه انحصاری. به همین علت است که در بسیاری از کشورها، تاکسی را جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی­ نمایند.

رفتارهای صحیح در حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی

  • برای استفاده از مترو، اتوبوس و BRT از بلیت­ های مخصوص استفاده می­ کنیم. با استفاده از کارت بلیت ­های الکترونیکی و اعتباری می ­توان در وقت و هزینه خود صرفه­ جویی کنیم. وقتی از کارت الکترونیک اتوبوس و مترو استفاده می­ کنیم احساس می­ کنیم که شهروند مسئولی هستیم.

برای تهیه بلیت­ های الکترونیک و آشنایی با انواع آن می­ توانیم به سایت سرویس­ های شهروندی شهرداری تهران، http://eticket.tehran.ir مراجعه کنیم.

علاوه بر اینکه می­ توانیم از طریق وب­سایت فوق می­ توانیم بلیت تهیه کنیم؛ در داخل ایستگاه ­های مترو هم می­ توان این نوع بلیت­ ها را خرید و یا شارژ کرد.

  • قبل از آغاز سفرمان با حمل و نقل عمومی، ایستگاه ­ها را شناسایی کنیم.
  • برای مسیریابی به نقشه­ های خطوط و تابلوهای راهنمای نصب شده در ایستگاه ­ها و قطارها توجه نماییم.
  • به تابلوها و برچسب­ های ایمنی و هشدار دهنده نصب شده در ایستگاه توجه نماییم و آن­ ها را کاملاً رعایت کنیم.

سایر نکات ایمنی برای حمل و نقل عمومی را می توانید از طریق کتاب موسسه آرین آویژه دریافت نمایید. (اولویت تشستن، خطوط زرد، پیام ها، سکوها و پله های برقی و …)

اگر در دانلود فایل PDF کتاب با مشکل مواجه شدید، به شماره ۰۹۱۲۸۹۹۴۲۷۴ پیامک ارسال کرده تا فایل برایتان ایمیل گردد.

سرویس مدرسه 

سرویس مدرسه، خودرویی عمومی است مانند اتوبوس، مینی­‌بوس، ون و سواری که برای رفت ­و آمد دانش‌آموزان مدارس اختصاص داده ‌شده است و دارای علائم مشخص‌کننده و تجهیزات لازم می ­باشد.

نکات مهمی که دانش ­آموزان در استفاده از سرویس مدرسه باید رعایت کنند:

  • وقتی منتظر سرویس مدرسه هستیم، در محلی امن برای مثال پیاده ‌­رو و دور از رفت­ و آمد ماشین ­ها در انتظار سرویس مدرسه خود باشیم.
  • نباید پشت سرویس مدرسه بدویم چون ممکن است موقع دور یا نزدیک شدن ما به سرویس، راننده ما را نبیند.
  • تا وقتی که سرویس کاملاً متوقف نشده، درب آن باز نشده و راننده اجازه ورود نداده است، سوار سرویس نشویم.
  • سرویس مدرسه هم مانند یک کلاس است و راننده معلم آن. پس حتماً به حرف­های راننده توجه کنیم.

سایر نکات ایمنی برای سرویس مدرسه را می توانید از طریق کتاب موسسه آرین آویژه دریافت نمایید. 

اگر در دانلود فایل PDF کتاب با مشکل مواجه شدید، به شماره ۰۹۱۲۸۹۹۴۲۷۴ پیامک ارسال کرده تا فایل برایتان ایمیل گردد.

سرنشین خودرو

در این بخش، به نکات ایمنی حضور کودکان به عنوان سرنشین در خودرو می­ پردازیم.

نکات ایمنی سرنشین خودرو

  • در قوانین راهنمایی ورانندگی (ماده ۲۲۰)، نشستن افراد کمتر از ۱۲ سال در صندلی جلوی خودرو ممنوع شده است. همچنین در این ماده آمده است که رانندگان و سرنشینان وسایل ‌نقلیه موظفند هنگام حرکت وسیله ‌نقلیه کمربندهای ایمنی خود را بسته نگاه دارند.
  • کودکان نباید موقع حرکت اتومبیل بر روی پای افراد بزرگتر بنشینند، بلکه باید بر روی صندلی مخصوص به خود قرار بگیرند. در آغوش نگه داشتن نوزاد در خودرو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا که با جزئی­‌ ترین تصادف ممکن است به کودک آسیب وارد شود. اگر نیاز است که به کودکان توجه کنیم، در محل ایمنی توقف کرده و هیچگاه سعی نکنیم که در هنگام رانندگی کودکان را در آغوش بگیریم.
  • صندلی عقب ایمن­‌ترین محل برای کودکان است. از گرفتن آنان در آغوش، نشاندن در صندلی جلو، بیرون از صندلی مخصوص کودکان و پشت شیشه اتومبیل اجتناب کنیم.

سایر نکات ایمنی برای سرنشین خودرو را می توانید از طریق کتاب موسسه آرین آویژه دریافت نمایید. 

اگر در دانلود فایل PDF کتاب با مشکل مواجه شدید، به شماره ۰۹۱۲۸۹۹۴۲۷۴ پیامک ارسال کرده تا فایل برایتان ایمیل گردد.

آدرس پارک های آموزش ترافیک در تهران 

پارک ترافیک منطقه ۴ تهران: بزرگراه شهید باقری، بلوار استقلال، چهارراه توحید، پارک پلیس شمالی، ضلع شمال شرقی، پارک آموزش ترافیک. تلفن تماس: ۷۷۳۸۹۴۸۱-۰۲۱