0
  • سبد خرید شما هم اکنون خالی است.

راهکارهای کنترل دیابت

راهکار کنترل دیابت

کلید کنترل دیابت چیست؟

راهکار کنترل دیابت

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی استان بوشهر با اشاره به روش های کنترل دیابت گفت: برخی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با رعایت رژیم غذایی و تعدادی دیگر با مصرف دارو و انسولین قند خون خود را کنترل می‌کنند.

محسن صحرانورد با اشاره به دلایل بروز دیابت افزود: در دیابت نوع ۲ بدن به اندازه کافی انسولین تولید نکرده یا اینکه نمی‌تواند از انسولین تولید شده استفاده صحیح کند لذا میزان قند خون بالا می‌رود.

متخصص فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: انجام فعالیت فیزیکی منظم، کلید کنترل دیابت نوع ۲ است زیرا در این حالت سلول‌های بدن به انسولین حساس‌تر شده و انسولین بهتر می‌تواند گلوکز را برای مصرف به داخل سلول بفرستد. وی با تاکید بر اهمیت فعالیت فیزیکی برای بدن اظهار کرد: هنگام ورزش، عضلات بدن بدون نیاز به انسولین قند خون را مصرف می‌کنند بنابراین اگر فرد مقاوم به انسولین باشد یا انسولین موجود در بدنش کم باشد در هر دو حالت با ورزش، قند خون وی کاهش می‌یابد.

این متخصص بیان کرد: دیابت یک بیماری مزمن بوده که در طول زندگی با شخص همراه است بنابراین تغییر سبک زندگی مانند ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب در افزایش کمیت و کیفیت زندگی مبتلایان به دیابت موثر است. بهبود شرایط قلبی عروقی، کاهش وزن، کاهش چربی و کاهش میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت از مزایای ورزش برای این افراد است.

دیابتی‌ها پیش از آغاز ورزش با پزشک مشورت کنند.

تمرینات هوازی در کاهش مقاومت بدن به انسولین موثرتر بوده و بیماران مبتلا به دیابت پیش از آغاز ورزش باید با فیزیوتراپیست و پزشک خود مشورت کرده و اگر تا به حال برای ورزش به باشگاه نرفته‌اند با پیاده‌روی شروع کنند چرا که پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌های هوازی است.

متخصص فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت که انسولین تزریق می‌کنند باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از ورزش و ۳۰ دقیقه پس از ورزش یک لقمه کوچک میل کرده تا از عوارض ناشی از افت شدید قند خون پیشگیری کنند.

صحرانورد افزود: مهم‌ترین اصل درمان و کنترل دیابت، ورزش است که توصیه می‌شود در کنار تغذیه و دارو درمانی توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد.

بیماران دیابتی باید حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و ۵ روز در هفته ورزش کنند گرچه در هفته‌های اول می‌توان ورزش را با ۳ نوبت ۲۰ دقیقه‌ای با پیاده‌روی آهسته شروع کرد.

آرین آویژه پیشنهاد می کند دوچرخه سواری را به روزهای خود اضافه کنید تا سبک زندگی سالمی را بسازید.

منبع: شهر خبر

,
اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *